Sunday 27 December 2015

Oh Cinderella by KMLIA HSHM

بسم الله الرحمن الرحيم
Bila sebut pasal cinderella, siapa yang tak tahu pasal cerita ni kan? Tapi tak tahu la kalau ada yang tak tahu. Sab sendiri pun dah tak ingat bila first time Sab mengenali cerita ni. Sakit jiwa bila mengenangkan pasal mak tiri dengan kakak2 tiri cinderella ni. Mak tiri yang kerja nya asyik mengarah a.k.a. big boss and kakak2 tiri yang asyik perasan cantik padahal hampeh.

Banyak cerita yang dah direka mengikut kepada cerita cinderella ni sampai tak tahu mana satu cerita asalnya. Jalan cerita kebanyakannya lebih kurang tapi kurang menepati cerita yang masa Sab baca di zaman kanak2 dulu. Mana tak nya, dah banyak sangat tokok tambah dan tukar menukar dalam cerita2 yang dibuat di zaman sekarang ni. Tahun ni pun ada cerita baru.

Seperti yang semua orang sedia maklum, cinderella ni tinggal dengan mak tiri dan kakak2 tiri nya selepas ibu dan bapa kandungnya meninggal dunia. Cinderella ni memang jadi bahan diorang je. Macam hamba la senang cakap. Disuruh buat kerja rumah, buat itu ini, tak boleh keluar rumah sesuka hati and kawan2 nya cuma haiwan yang berada di sekeliling.

Lumrah sesebuah cerita, Mestilah ada babak percintaan kan. Cinderella ni dipertemukan dengan seorang anak putera raja di malam satu majlis tari menari ke majlis makan malam ke majlis apa entah Sab tak pasti and putera tu pun jatuh hati dengan cinderella. Tapi sayang nya diorang belum sempat kenal cinderella terpaksa pulang ke rumah dengan segera.

Siapa tak tahu pasal cinderella kena balik malam tu sebab apa? Haha. Kalau berdasarkan cerita yang Sab tahu, cinderella ni kena pulang sebelum jam12 tengah malam kerana segala kelengkapan cinderella ke majlis itu disediakan oleh seorang pari2. Tapi selepas jam12 malam, segala kelengkapan seperti pakaian, kenderaan dll akan lenyap dan kembali seperti biasa.

Semasa cinderella sedang berkejaran pulang sebab takut dilihat putera raja itu setelah segalanya bertukar, sebelah kasut kacanya tertanggal dan kasut tersebut berada di istana tersebut. Kira macam kasut ni tinggal jejak untuk putera raja itu untuk mencari cinderella. Pencarian pun bermula. Semua rumah yang ada anak perempuan putera raja itu singgah.

Tapi malangnya tak seorang pun dari diorang yang sepadan dengan kasut itu. Akhirnya terbawalah putera raja ini ke rumah yang terakhir di kawasan kampung berkenaan. Pada mulanya kakak2 tiri cinderella yang mencubanya. Tak sesuai juga. Seorang nya tidak muat memakai dan seorangnya longgar memakainya. Siap buat taktik letak tisu nak bagi ketat.

Akhirnya putera raja tersebut mengalah tetapi sebelum beliau berangkat pulang, terlihatlah akan dia cinderella yang pada masa itu sedang menyiapkan tugasan rumah. Kalau tak salah la. Mak tiri cinderella menghalang pada mulanya sebab dikatanya cinderella tidak layak untuk seorang anak putera raja. Tapi putera itu menafikan dan tetap mahu cinderella mencuba.

Akhirnya, cinderella pun mencuba dan ternyata kasut itu muat dengannya. Apa lagi, putera raja tersebut terkejut dan tidak menyangka bahawa cinderella adalah orangnya. Lastly kahwin dan hidup bahagia. Tak larat nak taip panjang2 lagi. Jangan marah haa. Macam2 sedih geram bengang dalam cerita ni tapi happy ending tu yang penting. Haha.


Setakat itu sahaja cerita pasal cinderella yang Sab tahu. Boleh searh dekat google kalau tak tahu. Tapi rasa macam kelakar kalau ada orang yang masih tak tahu. Kalau korang nak join segmen ni, just klik dekat banner di atas ok. Jangan lelambat lagi sebab tarikh tamatnya esok. 28 Disember 2015. Sab ni dah lama draft asyik tangguh2. Itu yang jadinya lambat. Jom reramai join. Lagi ramai, lagi banyak cerita boleh baca. Lain orang lain la ceritanya kan. Hehe. Ok. Sampai sini dulu. Thanks for reading. Bye ^_^

Dari Abu Hurairah r.a. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda : "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia berkata baik atau diam".

2 comments: